Vesala: Tytöt ei soita kitaraa

Vesalan maaliskuun alussa ilmestynyt single Tytöt ei soita kitaraa palaa kaihoisaasti aikaan ennen Tequilaa, mutta aikatasoja yhdistelevä teos ei päästä kuulijaa helpolla.

tytoteisoitakitaraa

Kuvakaappaus Spotify-palvelusta.

Vesalan toinen singlejulkaisu lennättää kuulijan kotimaan maisemiin, jonka kaipuu on jo kuultavissa esikoissingle Tequilassa. Tequila tosin ruummillistaa koti-ikävän kumppaniin ja pohtii uuden kotimaan tematiikkaa. Tytöt ei soita kitaraa -teos kuvaa rehdisti suomalaista kansallismaisemaa Vesalan kotiseuduilla Kärsämäellä. Latoja toisensa perään. Punamultamaalia. Rapistunut tanssilava. Lähikioski. Pieni hiprakka ja tekaistu ihastus.

Kappale ei yritä verhota sanomaansa samanlaiseen mystiikkaan kuin edeltäjänsä, mikä on nähtävillä jo singlen kannessa, jonka hallitsevin elementti on Suomi-paita ja tummanpunaiset huulet. Vesala onnistuu kuitenkin muuntamaan tuiki tavallisen suomalaisen suven ja pohjoispohjanmaalaisen pidättäytyvän, vienosti vapautuvan nuoren mielen kaihoksi, jonka sävelien voi kuulla leijailevan kesäyössä. Juuri siellä Tytöt ei soita kitaraa on parhaimmillaan.

Kaiho näyttäytyy kappaleessa kuitenkin ironisena: ”Sä oot mun kohtalo, kun ei oo muitakaan. – – Sä oot mun ainoa, kun ei oo toistakaan.” Säkeet tiivistävät ahtaiden paikkakuntien ja suljettujen yhteisöjen rakkaudenlöytämisproblematiikan. Elämä on sitä, että kelpuuttaa jonkun, jotta olisi joku. Että ei olisi yksin. Herkullisimmillaan kappale on kuvatessaan elämää, jonka yksinäisyys on muovannut tyhjäksi kuoreksi:

”Mä synnyin siellä, missä tytöt ei soita kitaraa. Missä iltalenkki päättyy koiran kanssa kapakkaan. Lähdetään saunan taakse käymään.”

Mutta kaikesta voi vapautua. Kun mieli vapautuu, ruumis seuraa perässä. Niin käy myös siellä, missä tytöt ei soita kitaraa. Sitä paitsi pikkutuhmat viittaukset tekevät kappaleesta kiinnostavan, jos ne tarjoillaan kainon salamyhkäisesti – Vesala-tyylillä. Kappaleen kertojalle eivät enää viestit riitä, ja hän kehottaa kuorimaan ”kermat kakun päältä”. Suomalaisuus kiteytyy ironisesti myös saunan taakse -komentoon, joka yleensä liitetään väkivaltaan. Mutta nyt: kaikki käy.

Tytöt ei soita kitaraa siivittää sävellyksellään kuulijan takuuvarmasti lavatanssimaisemiin. Päättymättömään kesäyöhön. Hyttysiä. Pieni tuuli ja lämmintä. Heinää ja kukikkaita kellohelmoja. Vesalan toinen single ei tosin ole yhtä helposti lähestyttävä kuin edeltäjänsä, mikä osin voi johtua myös sekavalta vaikuttavasta äänimaailmasta. Perinteinen Paula Koivuniemi -sävel sekoittuu moderniin renkutukseen, ja mieleen jää ensimmäisellä kuuntelukerralla vain se, että tytöt eivät soita kitaraa.

Vertailu Tequilaan on tietenkin Vesalan kannalta ikävää, koska ensisingle oli takuuvarma hitti, ja sen tiesi varmasti artisti itsekin. Vaatimattomammalla teoksella on vaikea puskea eteenpäin, koska Tequilaa veivataan edelleen radioaalloilla. Tyttöjen kitaransointi jää auttamatta jalkoihin.

Vertailu ei kuitenkaan ole täysin turhaa, koska oikein tarkkaan kuuntelemalla voi havaita Tequila- ja Tytöt ei soita kitaraa -kappaleissa olevan saman kertojan. Kappaleet ovat kokonaisuus, josta Vesala tarjoili ensiksi sen, mihin pohjalaisten latojen kupeesta voi päästä. Ehkä johonkin motelliin, jossa meksikolaisviina virtaa, ja toinen on ihan siinä lähellä. Kermat on kuorittu kakun päältä.

Tytöt ei soita kitaraa on kuunneltavissa esimerkiksi täällä.

Miltä kuulostaa?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s